פאזת עץ

"והָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל פַּלְגֵי מָיִם אֲשֶׁר פִּרְיוֹ יִתֵּן בְּעִתּוֹ וְעָלֵהוּ לֹא יִבּוֹל וְכֹל אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה יַצְלִיחַ"

עץ הוא הציר המקשר בין מים לאש. מסמל פריצה, ויברציה חזקה, יצירה של התנועה בתוך המרחב, ללא גבולות. הוא חזק, אוהב להתבטא, אוהב להיות בחוץ, צריך חופש וזרימה.
עץ שייך לאביב, מזרח, פריצה של היאנג מלמטה. מתוך כל החורף מתחילה לצאת השמש מדחיסות העננים. זהו יאנג שמהול ביין, האביב הוא הפריצה, היום הטוב ביותר לזרוע, הגשום ביותר.
מקור הנביעה של העץ מן המים, והוא צריך הרבה יין בבסיס שלו.
הכבד מכיל את ה "HUN" הרוח המסמלת את הנשמה האינדיבידואלית, אחראית על התכנונים, החלומות, הדמיון, כל מה שיכול להתפתח, חסר גבולות, אחראית על היצירתיות והרוח היוצרת חלומות.
הכבד וכיס המרה מייצגים את YIN ו YANG של אלמנט העץ – הם זורמים בצידי הגוף ומאזנים בין קידמת הגוף לאחורי הגוף, שניהם נמצאים במחמם האמצעי ונמצאים בקשר ישיר עם האדמה.
בחוסר איזון נראה התבטאות של הכבד: דכאון אשר יוצר גודש פנימי ותקיעות, והתבטאות של כיס מרה: עצבנות.

האנרגיה העמוקה של הכבד היא האדמה – כמוה הכבד סופג, אוסף, מאחסן, ומווסת את כמות הדם הנדרשת בכל שניה בכל רקמה בגוף. הקרקע מזינה את הכבד בכל אשר הוא זקוק לו. כשהכבד לא סופג טוב יכולים להיווצר טחורים, ורידים בולטים ברגליים ועוד. הכבד הוא מקור לכל דבר, כמו שורשים של עץ הנמצאים בתוך האדמה (כפות הרגליים) – הקשר התחתון לאלמנט המים. כאשר הכבד בחוסר עלול להיווצר טעם חמוץ בפה, בעיות עיכול, בעיות הורמונליות, ועוד.
באביב עלינו לקום מוקדם והדבר הראשון שעלינו לעשות הוא לזוז, להניע את השרירים והרצועות. יש להוציא החוצה את כל הכוח לכל השרירים והגידים. זהו הביטוי שעלינו לחשוב עליו כשאנו מדברים על הכבד. התפקוד הראשון של הכבד הינו פיזור האנרגיה לכל השרירים במטרה ללחלח את הרקמות ולחזק את התנועתיות של מערכת השרירים והגידים. כך אנו מחצינים את הכוחות הפנימיים שהיו בתוכנו.
הכבד שולט על הראייה הפיזית ע"י שליטה בכל מערכת השרירים של העין, הכבד שולט גם על ה"ראייה העל חושית". השליטה בראייה הופכת את הכבד למרידיאן ה YIN היחיד המגיע לקדקוד הראש – וכך הכבד מזין את העיניים בדם. הוא למעשה מסננת הרעלים בגופנו, כל הדם עובר בו ומתוכו מופץ בגוף.

איברים בפאזת העץ:

יכולת הראייה של האדם מתקשרת לאלמנט העץ – הראייה מבחינת יכולתנו לתפוס את המרחב.
הרגשות משפיעים באופן חזק על הכבד ויוצרים סטגנציה (תקיעות) כאשר הם מצטברים. אז הכבד יוצר חום, כי האנרגיה שלא משוחררת מצטברת אצלו. כיוון שהדם מבקר בכבד אז גם הדם מתחמם. עקב תסכולים, כעסים וחוסר מימוש העצמי אנו יוצרים חום בתוך הכבד. הגוף מתחיל להיות חם. העץ הוא אלמנט "עצבני", מבטא כעסים – משום כך הכבד חייב לשמור על זרימה חופשית.

כיס המרה הוא האיבר עם הפוטנציאל האנרגטי הגבוה ביותר בגוף, הוא האספקט של YANG – באנרגיית העץ. הוא מסמל את היכולת "האגרסיבית" של פריצת האביב – יכולת לבקע קליפה ואדמה ולפרוץ מעלה. כשמדברים על כיס המרה מדברים על ראשוניות והתחדשות, הוא חייב את האיזון של ה YIN מהכבד התומך ומקרר אותו. הוא זורם בצד הגוף – חוצה את הגוף בין החלק הקדמי לאחורי. מקשר בין היין ליאנג. האספקט המנטלי של כיס המרה – לקיחת החלטות בצורה מהירה ומדויקת. להיכנס למצב של סכנה – אומץ להיות שם.
באנרגטיקה שלו צריך להיות בכל מקום ולכן האנרגיה העמוקה שלו היא מים. יש לו קשר עם תמציות טהורות שתומכות בכל התהליך של גדילה וצמיחה מלבד הכליות. הוא השופט האחרון בתוך הגוף, הוא המקום שממנו כל דבר יחזור ויתחיל מחדש. הוא מגדיר את הניקיון לשלב הבא. הוא זה שיחליט מה יהיה, ומביא את הכל לכדי מסקנה אחת ויש לו את היכולת דרך הסקת המסקנות להחליט את החלטה הברורה הנקייה והחדה. עליו להיות חד, וייחודי, ישר מאוד, ולכן משמש כ"שר הצדק". הוא הצדק העליון בקבלת ההחלטות. שעתו היא 11 בלילה ובכדי שיומנו ייראה כמו שצריך, כיס המרה זקוק לשקט שלו. לכן מומלץ  ללכת לישון בשעות 10-11 בלילה.

טיפוס עץ:

אוהב שינויים, מוצאי מן הכוח אל הפועל. בנאדם שכל הזמן פועל ודינמי, חייב מאגרים ומגרש משחקים. הוא המנהל המתווה את היעדים. אנשים תחרותיים שמוכנים לכלול כישלון אם זה חלק מהתהליך. אלמנט מתווכח. הוא רוצה את הוויכוח . צריך לנצח לא יודע להפסיד. המטרה עבורו מקדשת את האמצעים. בניגוד למתכת ומים שם האמינות והצדק מאוד מהותיים, העץ רואה יעילות, קלות ופשטות בדרך אל המטרה.
טיפוס אינדיבידואלי ותחרותי. שואף לניצחון ולמתיקות שלה, שואף לאש. רוצה ליצור משהו מוחשי שרואים אותו. יודע לקחת נתונים ולהוציא את הכי טוב שיש במסגרת הקיים.

טיפוס עץ יין:

יהיה טיפוס יותר רוחני, מכוון פעולה, יצירה, חלימה, דמיון והבעה. הוא לוקח את האנרגיה של המים והופך אותה לפעולה יצירתית. אנשי העץ מביאים יצירות מעבר לגבולות. עץ לוקח את התחרות ומכוון אותה פנימה ויכול לגרום ליהירות או התנשאות מסוימת. יכול לרגיש מורם מעם, ומתוך ההתנשאות הזו הוא ינהל את הסביבה הקרובה כדי שדברים יסתדרו כמו שהוא רוצה. הוא מתייחס לרגישות של הדברים ונותן את התחושה שהוא כבר היה שם, מכיר ויודע.
טיפוס עץ לא יודע מה זה לבטל את עצמו, הוא תלוי בדימוי שלו ואותו הוא צריך לתחזק כל הזמן. אינו מקבל מגבלות. לא יודע להתמודד עם ביקורת, שיפוט או מוסר. ברגע שהוא מרגיש מאוים הוא מתחיל לתקוף, ולא יישאר בפוזיציה שמצמצמת אותו. יש לו יכולת למצוא את הנקודות המקדמות דרך בכל דבר.

עבודה שמתאימה לו היא עבודה לטווח קצר כמו הפקות, ןפרויקטים. הוא טיפוס אשר זקוק ליעדים והגשמה שלהם כל הזמן.
לעץ יש ידיעה פנימית שדברים יסתדרו מצוין למרות שיש קשיים. לנגד עיניו הוא רואה את המטרה ומעניין אותו מה יקדם אותו. יש לו תחושות חזקות, תחושות בטן – אינטואיציה.

טיפוס עץ יאנג:

הזמן דוחק להם והם רוצים להיות תמיד בהתקדמות. הוא דוחף קדימה נע רוצה לשלוט, מנווט מדריך, מצווה ומשמש המנהל האולטימטיבי שמעדיף סדר מאורגן.

הוא ממהר ולא משנה לאן. אין שקט פנימי והוא מרגיש הכי נוח בתנועה. אם ייעצר לנוח עלול ליפול אנרגטית ולכן יוצר דרמות ותנועה.

נמצא בקיצוניות נפשית כל הזמן, אם אין דרייב ולחץ אין תנועה. הוא מחפש את הצפוף, את היעד, כדי להיות בתנועה מתמדת. ייקח לקצה גבול היכולת, יגיע בדקה האחרונה, יכניס את עצמו ללחץ.

הוא אוהב את מה שלא נוסה עדיין, ממציא, אוהב לגלות ולהתנסות בחדש. לרוב חמור סבר. יש בו משהו נוקשה.

חוויה של "מלחמה" בעולם, מבחינתו זו הגשמה.

השאר תגובה