זליגת צ'י האבות- תאוריה תבנית וטיפול
LEAKING ZONG CHI
היא תבנית ברפואה יפנית אשר מתארת דליפה של הזונג צי מהמחמם העליון וההשפעה שיש לכך על כל המערך הרגשי והפיזיולוגי בגופנו.
אם אפשר לתאר מודל בספרות הסינית שמתאר כ"כ בפשטות וגאוניות את המכניקה הפנימית של גופינו הרי הוא מודל 3 המחממים.
רעיון המחמם המשולש מתאר מחמם תחתון אמצעי ועליון כאשר חשיבותו של המחמם העליון היא ברגולציה שלו על כל תפקודי הגוף, ריגשיים ופיזיולוגים.
בית החזה בראייה מסורתית נמצא במחמם העליון, מכיל את הזונג צי, הוא צי האבות המחבר את הנשימה, גנטיקה והקשר שלהם לתפקוד הכליות..
חשיבותו הרבה של זונג צי טמונה בכך שאנרגיה זו היא הנותנת את הכוח לריאות להפיץ את הצי ואת הכוח ללב לפזר את הדם. אנרגיה זו מכונה גם אנרגיית האבות והיא מורכבת משילוב של אנרגיית האויר ואנרגיית המזון. כדי שזונג צי יתפקד כראוי המחמם העליון שהוא מושבם של הריאות והלב משכן הנפש צריך להיות קריר ושקט תמיד. בתבנית הזו נראה את ההשפעה ההדדית שלהם, את הפתולוגיה כשהיא אינה נשמרת ואת ההסתכלות היפנית הייחודית והמדויקת לטיפול בתסמינים ובתבנית שיצרה אותם.
הספרות היפנית ציינה את הסגמנטים (נק המחלקות את 3 המחממים) האלו בנקודות רפלקס ודיקור:
LEFT SI11- UPPER HEATER
T7- MIDDLE HEATER
GV4 RIGHT HJ- LOWER HEATER
במאמר זה נתמקד במחמם המשולש ובחשיבות של המחמם העליון ברגולציה של תפקודי הגוף הן מהפן הרגשי והן הפיזיולוגי. נבסס קשר בין בית החזה והריאות, מינג מן והכליות, אזור חוליה 7 בבית החזה ונקודה של המעי הדק 11
את תאוריית שלושת המחממים דימו למתקן אידוי עתיק בעל 3 סירים המתאר את התפקודים של שלושת המחממים בגוף והאיברים בתוכם.
Leaking zong Qi זו תבנית שהתפקיד שלה הוא להסביר את עליית החום למעלה והחלשות הכליות כאשר היכולת שלהן לעשות עגינה והשתרשות היא נמוכה.
דליפה של זונג צי היא למעשה התכלות של אנרגית האבות. אם יש חסר של אנרגית הכליות יהיה לנו חסר באנרגיית הריאות והלב. אם הזונג צי עכור או חסר אנחנו לא חושבים צלול ולא משתמשים באנרגיית האבות כדי להחליט החלטות חשובות ולהשתמש בסה"כ היכולות שלנו. חום עולה למעלה, מערפל את החשיבה (גורם לשלל תסמינים פסיכוגנים ופיזיולוגים) מייבש את הריאות והמים הטהורים האמורים לטפטף חזרה למטה כדי להזין את הכליות במחזוריות הגאונית הזו אינם מגיעים ליעדם
זונג צי זה הכוח המדהים של הכליות לייצר אלכימיה. מאוכל לאנרגיית חיים אשר בה נשתמש כדי לייצר משהו אותנטי שלנו. ככל שנתקרב יותר לשימוש אותנטי בזונג צי נבזבז פחות תמציות ונחייה יותר טוב.
תסמינים של דליפה של זונג צי יהיו:
דפיקות לב במנוחה– הרבה פעמים ללא בסיס קרדיאלי נמדד, ביטויים פסיכוגניים שונים – כאבים, עייפות, דכאון, חרדה, כאבי ראש ותחושה של חום בראש, כאבי חזה ובעיות קרדיאליות, בעיות נשימה – אסטמה, קוצר נשימה, "חוסר אויר" כאשר בבדיקה פיזיולוגית אין ממצאים, כאבי גב תחתון, רגליים קרות, כאבי עצמות, אוסטאופורוזיס – כאשר יש תסמינים של כאבים במקום בו נמדד חסר בסידן.
ואנשים המפחדים פחד מוות: פחד שאינו ריאלי, האדם רואה דברים שאינם מציאותיים.
הבנה והכרה הן איכויות של הלב. אנשים המפחדים פחד מוות מדברים שאינם ריאליים רואים דברים שאינם מציאותיים- פחד ממשהו לא רציונלי תופס מקום כאשר הלב אינו יכול להבין.
המעי הדק נמצא מעל הכליות ומתחת ללב.
הוא בן הזוג של הלב בתאוריית חמשת הצעדים בפאזת האש והאנרגיה העמוקה שלו היא אדמה.
המעי הדק נקרא בונה האדם הגדול. יש לו את יכולת ההפרדה בין עיקר ותפל וכשהוא עובד תקין מתקיימת בהירות מחשבתית החשובה לנפש. ללא יכולת זו נפגעת יכולת החשיבה וקבלת ההחלטות. והאדם אשר אינו מסוגל להפריד בין עיקר לתפל, מתקשה לארגן את סדר עדיפויותיו ולקבל החלטות מהותיות בחייו.
סו אן פרק 52: "above diaphragm huang there is a father and mother; at the side of the seventh section there is a small heart”
הרדיקל המשמש את הסרעפת מתאר מכשיר אידוי עתיק. במתקן היה שימוש חוזר באדי המים המורתחים כדי למחזר את המים. בין המחלקה של המים הרתוחים למחלקה של האדים הייתה מונחת צלחת חימר שהייתה משמשת כמדף (סרעפת) ועליה מונח המזון. מעל מחלק האידוי היה מונח מיכל עיבוי אשר אפשר לאדים להתקרר, להתעבות ולטפטף חזרה לסיר הבישול כמים מזוקקים וכך לחדש את הכליות.
בסיר התחתון מושבם של הכליות, מים מתחממים והופכים לאדים. במחמם האמצעי הטחול והקיבה נמצאים ומזון מתבשל, במיקום זה אדים עוברים דרך הסרעפת ומחממים ונותנים לחות למזון. במחמם העליון היכן שהלב והריאות שוכנים אדים מתעבים ומים מזוקקים מטפטפים חזרה למחמם התחתון. העיבוי והחידוש של מים טהורים הוא קריטי לתפקוד המחזורי של המחמם המשולש והוא אחד מההיבטים והתלות ההדדית בין הכליות לריאות.
הסרעפת שלנו מתחברת לגב התחתון ולכן כל האזור של הסרעפת שמשקף את הזרימה החופשית של הדם והיכולת שלנו להחליף Qi למעלה ולמטה מושפע מהאנרגיה של הכליות.
לינג שו 75 מראה שזונג צי מצטבר בים האנרגיה בבית החזה כאשר חלק ממנה יורד אל עיר הצי- 30ST וחלק אחר לנתיבי האויר. זה מבסס את הקשר בין מערכת הנשימה והמחמם התחתון היכן ming men יוצר את הרתיחה שהופכת לאדים)
סו אן 18: מרידיאן החיבור של הקיבה עובר דרך הסרעפת מקיף את הריאות ויורד שמאלה מתחת לחזה היכן שהדופק מורגש- זה הזונג צי. ביסוס הקשר בין זונג צי מערכת הלב והריאות. (18LST)
נאן צינג 31: המחמם המשולש הוא דרך מעבר למים וזרעים, צי מתחיל ומסתיים במקום האיסוף בעיר הצי ( ST30) . ציטוט זה מחבר את רעיון המחמם המשולש ל ST30 ומסביר את סירקולציה המים וההזנה מהמחמם התחתון דרך המחמם האמצעי והעליון חזרה לעיר הצי ST30 והמחמם התחתון.
בספרות מאוחרת יותר פרק 11 של לי צינג – מוזכר שכאשר אנרגיית הקיבה עולה היא הופעת לזונג צי. הצי הזה הופך לאמא של המים (מסביר את תאוריית 5 האלמנטים הריאות הן האמא של הקיבה)
המחבר מסביר כיצד הריאות- המחמם העליון הופכים להיות האמא של הכליות במחמם התחתון ואחרי זה מתאר את הפתולוגיה של הפיזיולוגיה הזו- זונג צי דולף במחמם העליון, המים של הכליות מתייבשים במחמם התחתון והכליות הופכות לחלשות וסרות, לצי אין מקום לחזור..
זה הבסיס לטיפולים של הכליות והריאות במקרים של קוצר נשימה, אסתמה, וכו.
הבסיס לבריאות תלוי במבנה השלם של שלושת המחממים ובמערכת הפנימית בין הכליות לריאות התלויים במים- אדים-עיבוי המחזורים בין שלושת המחממים.
המחמם התחתון צריך שיישאר חמים בכל זמן והמחמם העליון קריר בכל זמן כדי שעיבוי המים יוכל להתקיים.
חוסר איזון באזור 7T עלול לגרום לזליגה של זונג צי ולהתחממות של המחמם העליון תוך כדי החלשה של המחמם התחתון.
איך להזין את החיים: לפי מאסטר האקואין:
המחמם העליון צריך להישמר קריר ונקי והחלקם התחתונים חמימים. טבע האש היא לעלות אך בגוף לרדת. שטה המים הם לרדת אך גוף לעלות. מים עולים אש יורדת.
רעיון זה נקרא-QIAO – מעבר.
כאשר יש מעבר יש שלמות. מעבר הוא סמל לחיים, חוסר מעבר הוא סימן למוות.
אש הקיסר שוכנת במחמם העליון ועליה להיות שקטה.
כאשר הלב סובל או שרוי בדחק, הוא נכנס לפאניקה ומייצר חום. החום עולה לראש והמיינד מוטרד. כאשר יש חום בראש והרגליים קרות צריך לשלוח את הצי למטה.
HAKUIN מתאר תסמינים של חום בראש, אינסומניה, בלבול בדיבור, עיניים דומעות, כאבי עיניים, וטיניטוס.
אש הלב מורדת למעלה מבלבלת את הלב והרוח ומייבשת את המתכת של הריאות. כאשר בית השחי מתחיל להזיע וחוסר תאבון נוכח והרגליים קרות, זו תבנית של זליגת זונג צי.
הוא ניסה לטפל בכך באמצעות צמחים ואקופונקטורה ללא הצלחה.
המורה שלו אמר לו "אדם אמיתי נושם דרך העקבים ואדם רגיל נושם דרך הגרון". ( נקודת הפתיחה של מרידיאני ה CHIAO הן בעקב, כמו גם נקודת האקסטרה המדהימה SHIMIAN אשר בה משתמשים גם בפרוטוקול הטיפול לתבנית הזו)
זה למעשה ציטוט של המאסטר זואנג זי שאמר בנוסף: אם תדחוף את אש הלב למטה בין ה דאן טיאן ו HRART OF SOUL (נק אקסטרה מתחת ל1K )באופן טבעי הסרעפת והחזה יהפכו לרגועים ונקיים.
האבחון ברפואה יפנית נשען על נקודות הרפלקסים: ST30, CV17, LPC1, LST18, LI17
בצד האחורי: LSI11, T7, HJGV4 right
טיפול:
בהתאם לרעיון שהאדם האמיתי נושם דרך העקבים, הנק החשובות ביותר לבעיות נשימה בגלל דליפה של זונג צי יהיו האזור בין KID4-5 הנקודה הקרה ביותר במוקסה ישירה, BL61
נק האקסטרה SHIMIAN תתווסף לטיפול כאשר ישנם כאבים עמוקים בעצמות, ואינסומניה במוקסה ישירה 8-15 קונוסי מוקסה דקיקים.
גם היא מורידה את הרפלקסים ב CV17,T7, LI17
HEART OF SOLE גם היא נקודה שנשתמש בה בהתאם לשחרור הרפלקסים.
לכל אלו נוסיף את K27, LU5
בצד הדורסלי:
GV4 תוריד את T7
בתלונות לבביות רפלקס SI11 וT7 נטפל בפרוטוקול IHIKON אשר מוריד עודפים מה BL למטה.
ה BL ו הSI מחוברים בציר הבקרה לפי תאוריית חמשת האלמנטים. חום בלב העובר למעי הדק ישוחרר באמצעות ה BL ולכן נראה גם דלקות בשלפוחית השתן בחלק מהמקרים.
הטיפול הקליני שמציעה הרפואה היפנית מרתק בהסתמכות שלה על הכתבים הסיניים, על הרעיונות העמוקים שלהם ועל הדיוק והפשטות של הטיפול כאשר הוא מגובה בתוצאה קלינית ישירה החל מהטיפול הראשון.
תודה למורים היקרים על העברת הידע.
תודה לרפואה הסינית והיפנית.
תודה לגאוניות של הגוף חומר מופלא
ותודה לאינטיליגנציה הצרופה שבראה אותו כך.